020 730 5100 info@prologuegroup.fi

Lasten ja nuorten asiaton somekäytös alkaa olla jo ilmiö

Erilaisuus on rikkaus, sanotaan. Väitteessä on perää, mutta pitääkö se paikkansa nykynuorten somekäyttäytymisessä?

 

Nuorisokulttuuri on aina rakentunut vahvasti yhteisöjen varaan. Ennen sosiaalista mediaa nuorten yhteisöt koostuivat vain omista tuttavapiireistä, mutta nykypäivänä somen vaikutuksesta niihin sisältyy valtava määrä täysin tuntemattomia ihmisiä. Netin anonymiteetti avaa aivan omat mahdollisuutensa, ja viestintä sosiaalisen median yhteisöille ruudun takaa on usein hyvin toisenlaista kuin kommunikointi tuttujen kanssa.

 

On karu fakta, että anonymiteettiä käytetään hyvin suurissa määrin väärin. Sosiaalisesta mediasta kiusaamisen ja syrjinnän alustana on puhuttu vuosia, mutta ongelma tuntuu kasvavan yhä nopeammin uusien somekanavien yleistyessä. Kyseessä on ilmiö, jollaista ei ole koskaan aikaisemmin nähty.

 

Jopa useat julkisuuden henkilöt ovat pureutuneet aiheeseen: muun muassa videobloggaaja Niko Saarinen teki YouTube-videon teinipojalta saamastaan vihapuheesta, jonka hän poikkeuksellisesti vei poliisille asti. YouTube on pullollaan myös muita videoita, joissa suositut tubettajat lukevat ääneen heihin kohdistuneita vihakommentteja. Videot ovat herättäneet keskustelua siitä, miten hälyttävän ilkeästi osa lapsista ja nuorista käyttäytyy somessa jopa tiedostamattaan sitä itse. Onkin kyseenalaista, että somen kautta kasvottomasti tehtyä kunnianloukkausta pidetään jostain syystä mitättömämpänä varsinkin, jos tekijänä on teini-ikäinen ja uhrina julkisuuden henkilö.

 

Syitä tällaiseen käytökseen on vaikea etsiä. Koulukiusaamista on ollut varmasti aina heikompien sortamista ja oman vallankäytön vahvistamista. Kiusaaja tuntee olonsa toista vahvemmaksi, vaikka todellisuudessa hän saattaa pönkittää käytöksellään vain omaa huonoa itsetuntoaan. Netissä kirjoitellaan solvauksia ehkäpä samoista syistä. Nuoret käyttävät somea jo muutenkin rohkeasti, ja kun kaikki on mahdollista tehdä nimimerkin takaa, kynnys huudella solvauksia madaltuu entisestään. Seurauksia ei joko ajatella, tai sitten ne nähdään todellista vähäisempinä.

 

Nykypäivän lasten ja nuorten vanhemmat eivät ole eläneet omaa lapsuuttaan älypuhelin kourassa. Monet heistäkin vasta opettelevat sosiaalisen median käyttöä ja sen kirjoittamattomia sääntöjä esimerkiksi siitä, mitä on järkevää jakaa ja mitä ei. Vastuu ei voi myöskään langeta kouluille, vaikkakin mediakasvatusta olisi monen mielestä syytä painottaa opetussuunnitelmassa nykyistä enemmän. Syntyy umpikuja, jossa kukaan ei voita: lapset oppivat sosiaalisesta mediasta toisiltaan, ja kun yksi huutelee anonyymisti kommenttikentässä asiattomuuksia, toinen ajattelee sen olevan ihan okei. Tähän tarvitaan ratkaisu.

 

Sosiaalinen media on moniuloitteinen alusta, joka tarjoaa rajattomat mahdollisuudet itseilmaisulle, hyvässä ja pahassa. Vastuu lapsen nettikäyttäytymisestä on aina loppupeleissä vanhemmilla. Prologue tarjoaa koululaisten vanhemmille Somesokkelo-nimistä koulutusta siitä, miten nykynuoret toimivat netissä, ja miten toimintaan kannattaa suhtautua. Some ei ole huono asia eikä sitä ole syytä kieltää nuorilta, mutta on todella tärkeää tiedostaa sen varjopuolet.

 

Lisätietoja Somesokkelosta Prologuen puolelta antaa projektijohtaja Riku Löppönen, riku@prologuegroup.fi.

 

Niko Saarisen YouTube-video: https://www.youtube.com/watch?v=detym8hMLkM

 

ROSA LEHTOKARI
Social Media Consultant
Prologue Group

Facebook – ei enää pelkille ystäville

Facebook julkaisi maanantaina yrityksille suunnatun palvelun, jonka tarkoituksena on helpottaa yrityksen sisäistä viestintää ja luoda avoimempi kuva työyhteisöstä. Slack ja muut pilvipalvelut saavat uuden kilpailijan, jolla on jo tukeva ja laaja käyttäjäverkosto tallissaan.

 

Facebook Workplace toimii samalla toimintaperiaatteella kuin henkilökohtaiset tilit. Yritykset voivat ostaa palvelun, jonka jälkeen kaikille työntekijöille tulee “oma profiili”. Käyttäjien ei siis tarvitse käyttää henkilökohtaista Facebook-profiiliaan työyhteisössä. Työtililtä on mahdollista Facebookin tavoin, tehdä postauksia, lisätä kuvia, live-videoita, tai vaikka kyselyitä. Kokeiluversiota on käyttänyt 1000 niin pientä kuin suurtakin yritystä, jotta palvelunkehittäjä on päässyt luomaan mahdollisimman toimivan ratkaisun kaikille.

 

Suurimmat erot ovat mainostuksen puuttuminen, sekä yrityksille palvelun maksullisuus. Maksu tapahtuu kuukausimaksulla, ja hinta perustuu kuukauden sisällä oleviin aktiivisiin käyttäjiin. Voittoa tavoittelemattomat, sekä koulutukselliset instituutiot saavat rekisteröityä palveluun ilmaiseksi.

 

Workplace on ehdottomasti suuri uhka Slackille ja muille pilvipalveluille. Suurin osa ihmisistä käyttää päivittäin henkilökohtaista tiliään Facebookissa, joten työyhteisön vuorovaikutuksen siirtäminen palveluun, jota jo valmiiksi käytetään ei voi olla huono idea. Projektit, ideat ja muu keskustelu on helppo käydä Facebookin puolella kätevästi, joten se ei tule muuttumaan Workplacessakaan. Palvelu luo työntekijöille motivaation kehittää itseään ja työtään, kun palvelu tarjoaa muiden aikaansaannokset reaaliajassa. Nyt voi sanoa hyvästit jokaiselle turhalle työaiheiselle Facebook-ryhmälle, sekä uusille alustoille, sillä tätä palvelua tuskin tarvitsee opetella erikseen käyttämään.

 

https://workplace.fb.com/

Voiko sosiaalinen media elvyttää TV:n?

Päähäni on pinttynyt kuva, jossa perhe kokoontuu olohuoneeseen. TV avataan ja perhe rauhoittuu rankan päivän jälkeen yhdessä, jakaen kaapeli- tai satelliittitelevision tarjonnan. Tilanne tuntuu arkiselta irtiotolta työstä, koulusta ja muista velvollisuuksista. Ohjelmien välillä ja aikana voidaan naurahtaa, jakaa ajatuksia tai olla sanomatta mitään. Tilanne tuntuu kaikkine arkisuuksineen silti tärkeältä. Tämä tilanne kuulostaa normaalilta, mutta onko tuo väline, joka toimii hyvänä tekosyynä kokoontua yhteen katoamassa kokonaan?

Muistan että kaapeli- ja antennitelevisiolähetyksien kuolemisesta puhuttiin jo viime vuosikymmenellä. Perinteinen TV on kuitenkin pysytellyt sinnikkäästi pinnalla ja osa siitä varmasti johtuu sosiaalisesta mediasta. Iso osa markkinoinnin hyödyistä ja haitoista pyörii sosiaalisen median ympärillä. Tästä huolimatta monet yritykset budjetoivat perinteisiin tv-mainoksiin rahallisesti paljon enemmän kuin mitä sosiaalisiin medioihin ikinä. Kokemuksieni mukaan investointi markkinointiin sosiaalisessa mediassa tavoittaa suuremman määrän ihmisiä tehokkaammin. Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisesti myös ihmisystävällisemmän lähestymisen markkinointiin. Esimerkiksi 200 euron kuukausibudjetilla Facebook-markkinointiin tavoittaa alakantissa olevan arvion mukaan 44 000 ihmistä.

Hyvät yritykset, järjestöt, sekä muut tahot: ottakaa sosiaalinen media suureksi investoinniksi, se kannattaa.

Verkkotelevisio ei ole ollut moneen vuoteen enää uusi juttu. Netflix, Areena, Viaplay, Ruutu ja muut listanjatkeet ovat arkipäivää monelle ihmisistä. Sanomattakin on selvää että nämä internetin kautta toimivat palvelut ovat syy perinteisen tv:n katoamiseen. Kyseiset palvelut tarjoavat ohjelmia koska tahansa, joten näitä kiireisellä ja hektisellä nykyihmisellä on aikaa seurata. TV ideana tulee pysymään luultavasti vielä pitkään, sillä ihmisten on saatava irtiotto arjesta kaiken hektisyyden seassa.

Suomalainen perinteinen TV on ohjelmasisällöltään pyrkinyt nostattamaan TV:n suosiota. Ehkä tuottajat ovat tajunneet, että tarvitaan myös sisällöllistä radikaalisuutta luomaan uutta katsojakuntaa, sillä oletettavasti suurin katsojakunta koostuu yli 60-vuotiaista henkilöistä. Live-ohjelmat ovat katsojien suosikkeja, sillä nykyään on mahdollisuus osallistua keskusteluun sosiaalisen median kautta. Toisaalta jos kaikki livestream-ohjelmat siirrettäisiin pelkästään nettipalveluiden puolelle se säästäisi huomattavasti rahaa.

Netissä toimivat katselupalvelut antavat katsojalle rajattomasti mahdollisuuksia. Perinteisen TV:n ohjelmiin usein tyydytään. Tätä ei tapahdu netissä toimivien katselupalveluiden kanssa, sillä katsojalla on rajattomasti mahdollisuuksia. Nettipalveluiden motivaatio tuottaa laadukkaita ohjelmia on huomattavasti suurempi mitä perinteisellä TV:llä, sillä netin puolella kilpailu on kovempaa. Streamauspalvelut joutuvat tuottamaan huomattavasti useammin laadukasta materiaalia, sillä palveluiden käyttäjät eivät tyydy, vaan vaihtavat tarjoajaa. Medialaitteita kehitellään kokoajan lisää, jotta katsojilla olisi mahdollisuus katsoa nopeammin, laadukkaammin ja helpommin liikkuvaa kuvaa.

Teetin kyselyn television katsomustottumuksista ja kyselyyn vastasi liki 200 henkilöä. Heistä 41,8% on sitä mieltä että perinteinen TV on kuoleva media. Vastauksista voi päätellä, että yli 30-vuotiaat ihmiset katsovat huomattavasti enemmän TV:tä ja luottavat siihen, että perinteinen TV ei katoa.
Kysymys kuuluukin: kuoleeko perinteinen TV eläkeläisten mukana vai pystyykö sosiaalinen media elvyttämään sen?

TET-harjoittelijan näkökulmasta

Prologue Group tarjoaa tämän syksyn aikana mahdollisuuden tutustua työelämään, sosiaalisen median markkinointiin sekä tapahtumatuotannon kiireiseen ja jatkuvasti kehittyvään maailmaan. Ysiluokkalainen Miro vietti 2 viikkoa tet-harjoittelijanamme ja kertoi kokemuksistaan viimeisenä työpäivänään.

 

Miten päädyit Prologue Groupille työelämään tutustumiseen?

Minulta lähti tet-harjoittelupaikka alta pari päivää ennen kuin tet-harjoittelun oli tarkoitus alkaa. Siskoni työskentelee tässä yrityksessä, joten pääsin onnekseni hänen kauttaan nopealla aikataululla Prologue Groupille harjoitteluun.

 

Mikä on ollut eeppisintä?

Matkustaminen. Käytiin palaverimatkalla Tampereella heti ensimmäisenä työpäivänä. Törmättiin myös Duudsoneihin, kun oltiin matkalla tutustumaan Kaapelitehtaaseen. Myös palaverit on ollut kivoja ja Microsoft Fluxin tuplakaakao.

 

Mikä on ollut puuduttavinta?

Sähköpostien lähettely, koska se on samaa hommaa koko ajan eikä se vaihdu mihinkään. Mutta se on kuitenkin yrityksen kannalta tärkeää ja pakko tehdä. Jos en olisi ollut apuna, olisitte tehnyt sen itsekin.

 

Mikä on ollut uutta?

Tapaamisissa käyminen ja se miten niissä hoidetaan bisnesasioita. Tapaamisissa on yllättänyt se, kuinka rento ilmapiiri niissä on ollut. Pelkäsin aluksi, että tapaamiset olisivat olleet pelkkää pönöttämistä.

 

Kuinka paljon olet tehnyt töitä näiden 2 viikon aikana?

No sellasia perinteisiä fyysisesti rankkoja töitä en yhtään, enkä oikein osaa mieltää työnteoksi tälläistä toimistolla oloa, sähköpostien lähettelyä ja palavereita. Ne ei jotenki tunnu työltä.

 

Mitä et osannut odottaa?

Että työskentely on niin chilliä ja voin juoda kaakaoo. Ihmiset on mukavia ja rentoja. En myöskään osannut odottaa, että palavereita olisi niin paljon ja varsinkin niin erilaisten tahojen kanssa.

 

Mikä jäi kiinnostamaan/mikä oli kivaa?

Kiinnostamaan jäi bisnesala, asioiden suunnittelu ja myyntipalaverit. Kaakaon juominen oli kivaa. Olin myöskin innoissani siitä, että sain olla Helsingissä töissä, tälläiselle pikkukylän asukille tämä oli mahtava kokemus.

 

Meille on mahdollista hakea TET-harjoitteluun läpi syksyn. Meillä harjoittelujen sisällöt vaihtelevat viikoittain, sillä työnkuvamme on myös vaihtuva. TET-harjoittelijan vastuisiin kuuluu kuitenkin tapaamisissa läsnäolo, sähköposteihin vastaaminen, tapahtumien ideointi sekä sosiaalisten medioiden päivittäminen. Jos olet kiinnostunut tulemaan 1-2 viikon kestoiseen työelämään tutustumiseen Prologue Groupille, ota yhteyttä sähköpostilla: rekry@prologuegroup.fi. Laita viestiin yhteystietosi, koulusi, TET-jakson aikaväli sekä lyhyt esittely itsestäsi.

TIEDOTE: Coffee At My Place julkaisi uuden EP:n

Bassoradion NOST€-palkittu yhtye Coffee At My Place julkaisi uuden EP:n

 

Coffee At My Place julkaisi minialbumin Your New Favourite Drink. Albumi on kuunneltavissa Spotifyssa ja Youtubessa.

EP koostuu kappaleista Hey White America, Tickets ja Cadaver.

— ”Ei kai parikymppisillä fennoskandeilla voi olla mitään uutta sanottavaa maailmantuskasta, kun yung werther on ollut vainaa jo iät ja ajat. Yritettiin kuitenkin”, sanoo Coffee At My Place yhtyeen solisti Julius Jäppinen juuri julkaistusta EP:stä.

Coffee At My Place on vuonna 2014 perustettu helsinkiläinen yhtye. Heidän bipolaarit virtensä kirskuvat pölyttyneiden ja epäsuosittujen kitaroiden sekä Mario Kart -syntetisaattoreiden tahtiin. Tästä huolimatta CAMP on onnistunut luomaan tanssilattioille sopivaa läheisyyttä oman elämänsä Travoltoille.

Bassoradio jakaa NOST€-palkintoja neljä kertaa vuodessa kulttuurin tekijöiden eri musiikkiprojekteihin. Rahoitusta voi hakea 50-2000€ yhtä hakukierrosta kohden. Musiikin tekijä, soittaja, esittäjä tai sellaisen taustalla toimiva yhtiö voi hakea tukea esimerkiksi uuden soittimen tai mikrofonin hankintaan, treenikämpän vuokranmaksuun, levyn julkaisemiseen tai vaikkapa kiertuelentolippujen hankkimiseen. Coffee At My Place sai NOST€ -kilpailun kautta rahoituksen uudelle minialbumilleen.

Julkaisua juhlistetaan levyjulkkareilla keskiviikkona 21.9.2016 Helsingin On The Rocks -baarissa. Illan avaa Retro Station. Liput ennakkoon Tiketistä alkaen 6,50e, ovelta 7e.

Kuuntele EP youtubesta https://www.youtube.com/watch?v=zO4pFOpeyOQ&list=PLyJnWSWVnu1shENzM0EK4Znj1oEpVOmnS

 

Lisätietoja:

 

Juho Räty 

Prologue Group Oy, (manageriyhtiö)
044 252 0575 

juho@prologuegroup.fi

Katariina Männikkö

Coffee At My Place
045 111 4627
katariina@coffeeatmyplace.fi

TIEDOTE: Prologue Group aloittaa Coffee At My Place yhtyeen managerina

Coffee At My Place allekirjoitti Prologue Groupin kanssa sopimuksen manageroimisesta.

 

Prologue Group aloittaa Coffee At My Place (CAMP) yhtyeen managerina maanantaina 19.9.2016. Sopimuksen allekirjoituksen myötä Prologue Group ottaa vastuulleen yhtyeen markkinoinnin sekä keikkamyynnin. Myöskin yhtyeen treenitilojen sekä talouden hallinnointi siirtyy Prologuen vastuulle.

– ”Meille on erityisen tärkeää, että kasvu- ja kehitysvaiheessa oleva yhtye pystyy keskittymään musiikin tekemiseen täysillä ilman huolta bändin taloushallinnosta tai ulkoisesta markkinoinnista. Näin yhtye pääsee käyttämään kaikki resurssinsa musiikin tuottamiseen.” sanoo Prologue Groupin hallituksen puheenjohtaja Juho Räty.

 

Ensimmäisenä tehtävänään yhdessä CAMPin kanssa Prologue Group avustaa yhtyeen ensimmäisen EP:n julkaisussa sekä markkinoinnissa.

Coffee At My Place on vuonna 2014 perustettu helsinkiläisyhtye. CAMP viehätys ja omalaatuisuus perustuu rajoja rikkovan soulin ja popin yhdistelmään.

 

CAMP ei ole ensimmäinen aluevaltaus, jonka Prologue Group on tehnyt musiikkialalla. Aikaisemmin Prologue Group on toiminut helsinkiläisen DJ:n Alternative Aben managerina. Prologuen kautta Alternative Abe on päässyt soittamaan mm. Helsingin Kaivohuoneella sekä Hartwall Arenalla.

 

”Sopimus CAMPin kanssa on Prologue Groupille suuri mutta tärkeä strateginen harppaus. 2020-strategiamme yhtenä tavoitteena on vahvistaa Prologue Groupin roolia Suomen musiikkiskenessä sekä toimia nousevien nuorten muusikoiden apuna. Tarkoituksenamme ei ole lähteä kilpailemaan suurten levy-yhtiöiden kanssa, vaan avustaa nuoria yhtyeitä tavoittamaan laaja yleisö sekä löytämään tiensä suurien levy-yhtiöiden listoille. Osaamisemme sosiaalisen median markkinoinnissa on iso hyötytekijä tämän kannalta.” jatkaa Räty.

 

Voit kuunnella Coffee At My Placen singlen Softer Than You Think tästä linkistä.

 

Lisätietoja:

Juho Räty
Hallituksen puheenjohtaja
Prologue Group
044 2520 575
juho@prologuegroup.fi

 

Katariina Männikkö
Promoottori
Coffee At My Place
045 1114 627
katariina@coffeeatmyplace.fi

 

Weekend Festival ei jätä kylmäksi

Weekend Festival on yksi Suomen nopeiten kasvaneista musiikkifestivaaleista. Espoon Luukista vuonna 2012 lähtenyt festivaali, joka ruuhkautti koko Vihdintien ja Kehä 3-liikenteen on muisto enää muutamille, sillä Weekendin kehittyessä ja kasvaessa myös kohderyhmä ja sijainti ovat muuttuneet.

 

Elokuu toi mukanaan syksyisen tunnelman, mutta silti Kalasatamaan saapuessa vastassa oli trooppinen tunnelma. Kukkaleit, kasvomaalaukset, sortsit ja paidattomat ihmiset valtasit Kalasataman teollisuusalueen ja hyvää, kesäistä fiilistä ei festivaalilta puuttunut.

 

Weekend Festivaalin ympärillä on joka vuosi pyörinyt jonkin sortin kohuja alaikäisten alkoholin käytöstä raiskauksiin, mutta tänä vuonna mediakohun ympärilleen keräsi perjantain pääesiintyjä Antti Tuisku. Weekend on brändännyt itsensä Pohjoismaiden suurimmaksi EDM-festivaaliksi, jonka vuoksi pääesiintyjän valinta hämmensikin monia ja aiheutti paljon kipakkaa kommentointia. Kipakka kommentointi jäi kuitenkin vain uutissivustojen kommenttibokseihin ja Facebook-sivustoille, sillä Antti Tuiskun keikkayleisö oli suoraan sanottuna liekeissä.


Weekend oli festarina kaikin puolin onnistunut. Tapahtuma oli loppuunmyyty, suurin kohu syntyi esiintyjävalinnasta ja spektaakkelimaisia elementtejä ei lavaesiintyjiltä puuttunut.

 

Prologue Groupin mediaedustajana toimi tänä vuonna Islam Nassar, joka kertoi tapahtumasta seuraavaa: “Saavuin itse muutaman tunnin porttien aukeamisen jälkeen. Tänä vuonna olin eri roolissa kuin aiemmin. Aikasemmin olin reivaaja muiden joukossa, mutta tänä vuonna Prologue Groupin edustajana, oli minulla erilainen motiivi.”


“Weekend oli todella huikea ja onnistunut spektaakkeli, lavaelementit ja -show:t olivat loppuun asti suunniteltuja sekä mieleenpainuvia kokonaisuuksia. Weekend onnistui koukuttamaan kävijät euforisella tunnelmallaan ja saa heidät varmasti ostamaan liput myös ensi vuoden tapahtumaan.”

Miten tubettajien yleisölle myydään?

Youtube on yksi maailman suurimmista ja käytetyimmistä sosiaalisen median sivustoista, mutta markkinoinnin ja myynnin saralla Youtube on vielä harmaata aluetta. Youtube-videot keräävät maailmalla päivittäin biljoonia katselukertoja, jonka vuoksi markkinointi- ja myyntiasiantuntijat olettavat sen automaattisesta olevan yksi parhaista mahdollisista markkinointialustoista. Yhteistyökumppanuudet ja sponsorisopimukset ovat tubettajien keino tienata rahaa, joten asiantuntijat eivät ole täysin väärässä. Kysymys kuuluukin, miten tubettajien vaikutusvallasta saadaan kaikki mainoshyöty irti, kuitenkin pitäen mielessä se, ettei tubettajien tehtävänä ole mainostaa tuotteita rahaa vastaan vaan olla omia itsejään kameran edessä.

Suomalainen menestystarina kyseisen aiheen saralla on ehdottomasti Töttöröö Networkin eli suomalaisen Youtube-verkoston keväällä 2015 järjestämä Tubetour. Tubetour kiersi läpi 9 paikkakunnan konserttisalit ja päätti kiertueen kahteen loppuunmyytyyn 23h-risteilyyn. Molempien risteilyjen ohjelma oli sama, muutamilla osallistujamuutoksilla: lavaohjelmaa, haasteita, llivepelaamista unohtamatta tietenkään meet & greetejä. Töttöröö Networkin ansiosta ohjelma tehtiin yhdessä tubettajien kanssa ja lopputuloksena oli onnistunut tapahtuma sekä järjestäjien, tubettajien että fanien osalta.

Meet & Greetit ovat fanien eniten odottamia tapahtumia, olivat ne sitten kauppakeskuksissa, kaduillla tai festareilla. Suomessa maksullisia Meet & Greetejä karsastetaan vielä, mutta esimerkiksi Yhdysvalloissa ne ovat jo vakiintuneet normiksi. Meet & Greetien skaalat Yhdysvalloissa ja Suomessa ovat tietenkin hyvin eri luokissa, mutta ideana maksullisuus todistetusti toimii. Tubettajien fanit ovat valmiita maksamaan yllättävän kipeän hinnan päästäkseen tapaamaan idoleitaan. Vaikka esimerkiksi Tubecon ei ole yksioikoisesti Meet & Greet-tapahtuma, ovat Meet & Greetit silti yksi Tubeconin suosituimmista osioista.

lks-15-8
Tubecon kerää kymmeniä tuhansia kävijöitä monipuoliseen tapahtumaan, mutta huomio keskittyy silti Meet & Greetien ja Tubeawardsien ympärille.

Suomituben tuotesijoittelu on vielä melko alkuaskelissa, mutta toisaalta niin ovat myös suomalainen tubekulttuuri ja tilaajamäärät. Suomalaisista tubettajista Saaralla eli Sara Forsbergillä on eniten tilaajia ja hän toteutti syksyn alussa yhteistyövideon nettikaupan kanssa, tosin omalla twistillään. Tämä johti poikkeuksellista suurempaan katselijamäärään Saaran tavallisiin videoihin verrattuna. Omaperäisyys siis toimii, omissa ja yhteistyönä tehdyissä videoissa.

sddefault
Saaran yhteistyövideo ei ole kaikkein perinteisin tuotesijoitteluvideo.

Yhteistyödiilien arvo on kuitenkin selkeä. Yleisö altistuu tietoisesti sekä alitajuntaisesti brändille ja usein yhteistyödiileistä eniten hyötyvät tapahtumat. Prologue Group oli mukana järjestämässä InnoDay-tapahtumaa Hartwall Arenalla toukokuussa ja tapahtumassa oli läsnä kymmeniä vloggaajia. Muunmuassa Daniel Okas vloggasi tapahtumalla ja vaikkei kyseessä ollutkaan vlogin suhteen yhteistyödiili, sai InnoDay vielä jälkikäteenkin 10 000 katsojan huomion.

Pohtiessamme Prologue Groupin työntekijöiden kanssa sitä, mikä yhteistyödiileissä mättää, eniten jäi ärsyttämään diilien läpinäkymättömyys. Harva lähtee etsimään Youtubesta tuotesuosituksia, mutta sponsoroidulla videolla on ilmiselvästi vaikutus siihen, kuinka paljon tuotteen ostaminen kiinnostaa videon katselun jälkeen. Yhdysvaltalainen vloggaaja Casey Neistat tunnetaan parhaiten rehellisyydestään ja välittömyydestään. Hän on edennyt Youtube-urallaan pisteeseen jossa hän voi tehdä yrityksen kanssa mainoksen, jossa tuotteen ruutuaika 4 minuutin videosta on alle 10 sekuntia. Neistat sai Nikelta budjetin mainoksen toteuttamiseen, mutta sai myytyä Nikelle idean, jossa hän käyttää budjetin matkustamiseen ja unohtaa mainoksen teon. Neistatin video Nikelle on yksi Neistatin kanavan katsotuimmista videoista.

static1-squarespace
Casey Neistat tunnetaan rehellisyydestä ja läpinäkyvyydestä, hänen tatuointinsa kertovat myös samaa.

Meidän paras vinkkimme siihen, miten tubettajien yleisön ostovoimasta saa eniten hyötyä, on tutustua tubettajaan ja tarjota heille persoonallista yhteistyödiiliä. Yhteistyö, jossa tubettaja tuntee olonsa mukavaksi tai pääsee mainostamaan tuotetta tai palvelua, johon oikeasti itse uskoo, tekee mainostuksesta läpinäkyvämpää ja aidompaa. Näin tubettajat pystyvät edelleen olemaan omia persoonallisia itsejään ja silti olemaan mukana yhteistyödiileissä.

Hanna Kivimäki

Kirjoittaja on 20-vuotias Youtuben aktiivinen katselija, joka on ostanut tubettajien suosittelemaa ja käyttämää elektroniikkaa.

Instagram – Uudistusten tuulet puhaltavat

Syksy tekee tuloaan, eikä taaskaan yksin. Puista katoavat lehdet, maa muuttaa väriään ja sade hyväilee suomalaisia. Samalla myös monet somepalvelut ovat päässeet kesälomiltaan jatkamaan uudistuksia. Yhtenä näistä kuvanjakopalvelu Instagram.

Instagramin osuus yritysten sosiaalisen median markkinoinnissa on noussut sen suosion myötä nopeasti. Instagram on alkanut vihdoin suhtautua tähän positiivisesti sekä edesauttamaan yritysten toimintaa Instagramissa.

Syksyn mittaan olemme nähneet Instagramissa monia uudistuksia, joihin aiomme tässä postauksessa keskittyä enemmän.

 

Instagram Stories

 
 

Seurattavien tarinat päänäytöllä.
Seurattavien tarinat päänäytöllä.
 
 

Snapchat-pikaviestipalvelusta tutut ”tarinat” on tuotu nyt myös Instagramiin. Tarina on kuva tai lyhyt video, joka näkyy seuraajille 24 tunnin ajan. Tämän jälkeen tarina poistuu automaattisesti. Tarkoituksena on jakaa matalan kynnyksen materiaalia myös Instagramissa. Tarinoihin päätyvät usein päivien kohokohdat, hassut sattumukset tai muu materiaali, jota ei halua omalle seinälleen (feediin) pilaamaan sen ulkonäköä.

Instagram Stories -ominaisuuden saapumista odotettiin pelolla, miten se otetaan vastaan? Nettiin levisi jo monia peruskouluaiheisia meemejä, joissa Instagram lunttaa Snapchatilta vastausta. Tarinat-ominaisuus on kuitenkin saanut lämpimän vastaanoton, koska ihmiset ovat tajunneet sen tavoittavan enemmän yleisöä kuin heidän Snapchat-tilinsä.

Matalalla kynnyksellä on myös kääntöpuolensa. Kaikkia käyttäjiä, jotka seuraavat sinua Instagram-tyylisi takia, oli se sitten taidevalokuvia, luontokuvia tai vaikka fitness-kuvia, ei välttämättä kiinnosta seurata jokapäiväistä elämääsi niin yksityiskohtaisesti kuin tarinat sen mahdollistavat. Jokainen tarina on kuitenkin katsottava, tai vähintään ohitettava, muutoin kirkas rinkula feedin yläreunassa jää häiritsemään pahasti silmää.

Hyvä esimerkki tästä on suomalainen eläin- ja luontokuvaaja Konsta PunkkaAnteeksi vain Konsta, mutta jos haluan nähdä sinulta pelkästään söpöjä oravakuvia, ei minua välttämättä kiinnosta kuunnella selityksiäsi auton takakontissa nukkumisesta. Asia on toki käännettävissä toisinkin päin: käyttäjät, jotka eivät ennen ole seuranneet sinua Snapchatissa, pystyvät nyt sitoutumaan sisältöösi entistä tehokkaammin. Snapchatissa seuraaminen vaatii kuitenkin jo entuudestaan kiinnostuksen ihmisen persoonaan, Instagramissa kun saatat alkaa seurata vain kivojen oravakuvien takia. Käyttäjät voivat myös inspiroitua ja löytää uusia kiinnostuksenkohteita pelkästään tarinoiden perusteella.

 

”Miksi mä käyttäisin Snäpii, ku mulla on moninkertanen katselumäärä Instagramissa tarinoilla. Samat ihmiset ne näkee myös täälläkin.” – Rosa Lehtokari, Prologue Group

kuva2
Tarinan katselijat saa näkyviin pyhkäisemällä ylöspäin.

Snapchatin My Storystä tarttui mukaan myös samalla periaatteella toimiva katselijoiden tarkastelu. Pyyhkäise omassa tarinassasi näyttöä alhaalta ylös, niin saat näkyviin kaikki, jotka ovat katsoneet tarinasi. Harmillinen ja yllättävä muutos Facebookin videoihin oli kuitenkin katselupituuden pudottaminen tiedoista. Emme siis pysty tarkistamaan, kuinka moni on katsonut videon loppuun asti ja kuinka moni poistunut samantien.

Tarinoiden yksityisyysasetukset ovat automaattisesti samat kuin profiilillasi: jos olet yksityinen, eivät tarinoitasikaan näe muut kuin seuraajasi. Voit kuitenkin hallita tarinoiden yksityisyysasetuksia erikseen. Uutena ominaisuutena tuli yksittäisen käyttäjän estäminen. Voit siis piilottaa tarinasi pelkästään joltakulta tietyltä ihmiseltä. Ota kuitenkin huomioon, että tämä asetus piilottaa kaikki tarinasi häneltä siihen asti, kunnes poistat eston.

 

Yritysprofiili

 

kuva3
Yritysprofiilin näkymä profiilin haltijalle.

Kauan odotettu yritysprofiili on vihdoin rantautunut Instagramiin. Yritysprofiili mahdollistaa yrityskäyttäjille entistä huomattavasti paremmat analytiikat ja seurannat omasta toiminnastaan. Sivu myös linkittyy Facebook-sivuusi ja tuo muutamia tietoja tullessaan. Yrityksen nimen alle ilmestyy Facebookiin merkattu toimiala sekä kotipaikkakunta. Näiden kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä vastaan on tullut jo muutamia profiileja, joissa toimiala oli jotain aivan muuta kuin pitäisi. Facebookista matkaan tarttui myös toimintopainike, joka tosin Instagramissa ei ole säädettävissä. Ainainen ”Ota yhteyttä” teksti alkaa tympiä eikä kata kaikkien tarpeita. Mahdollisuudet napeille ”Katso video” tai”Lataa sovellus” olisivat tuoneet hyötyä enemmän.

Yritysprofiilin tilastot ovat lähinnä hauskoja lisiä. Niillä voi tarkastella, miten minkäkinlainen mainos lisää kävijöitä Instagram-linkistä nettisivuilla. Siihen se suurilta osin jää, tiedot profiilin näyttökerroista tai ”sitotutetuista” henkilöistä eivät hyödytä kovinkaan paljoa. Sitoutettujen määrä lasketaan viimeisen 7 päivän aikana sisällöstäsi tykänneiden ja kommentoineiden määrästä.

kuva4
Yritysprofiilin analytiikka. Hyvänä lisänä on sisällön ajastamista varten seuraajien kävijäajat. Näin pystyt kohdentamaan sisällön julkaisun parhaaseen katseluaikaan.

 

Markkinointi

Instagram on uudistusten myötä tuonut myös markkinoitujen julkaisujen tekemisen suoraan sovellukseen. Aikaisemmin Instagram-markkinointia hallittiin Facebookin kautta eikä Instagramissa jo valmiiksi olevia postauksia pystynyt markkinoimaan.

Julkaisujen alle on ilmestynyt "Markkinoi" painike, josta pystyy luomaan mainoksen jo postatusta kuvasta.
Julkaisujen alle on ilmestynyt ”Markkinoi” painike, josta pystyy luomaan mainoksen jo postatusta kuvasta.

Markkinoinnin avulla ei kuitenkaan ole facebookmaisesti mahdollista kasvattaa olemassa olevan julkaisun tykkäys- tai kommenttimäärää. Tykkäykset ja kommentit kerääntyvät varjopostaukseen, joka syntyy markkinoinnin alkaessa.

Hyvänä lisänä on mainosten kävijätietojen tarkasteleminen suoraan sovelluksesta. Tämä ominaisuus toimii kuitenkin vain Instagram-sovelluksessa luoduille mainoksille. Kävijätietojen kautta pystyt seuraamaan markkinointisi edistymistä sekä hinnan koostumista. Voit siis miettiä, pitäisikö markkinointi lopettaa jos mainos tavoittaa tuhansia, mutta vain murto-osa reagoi mainokseen.

kuva6
Teimme markkinoinnista esimerkin jossa mainostimme aikaisempaa blogipostausta. Markkinointi kesti päivän ja siihen käytettiin 4€.

Markkinointi toimii tuttuun ja turvalliseen tapaan Facebookin pohjalla, sekä kohderyhmät ja segmentointi suoritetaan käyttäjien Facebook-tietojen mukaan. Näin ollen meidän havaintomme mukaan markkinointi toimii vain profiileille, jotka on linkitetty Facebook-käyttäjään. Emme ole saaneet tälle arviolle vielä vahvistusta Facebookilta, mutta se vaikuttaisi realistiselta.

Markkinoinnin yhteydessä kävijätiedot on lisätty kaikkiin kuviin, tosin ne toimivat vain uudistuksen jälkeisissä julkaisuissa.

Julkaisun kävijätiedot esimerkkikuva.
Esimerkkikuva julkaisun kävijätiedoista.

 

Suurimmat Instagram-uudistukset on nyt käsitelty ja voimme palata kokeilemaan niitä käytännössä! Jos sinulle tulee kysyttävää tai haluat lisää apua näiden käytössä, ole yhteydessä meihin, niin katsomme miten pystymme parhaiten auttamaan sinua tai yritystäsi.

 

 

Kirjoittaja on Prologue Groupin hallituksen puheenjohtaja, 21-vuotias someyrittäjä

Juho Räty

5 vinkkiä unohtumattoman Twitter-bion loihtimiseen

Unohtumattoman bion kirjoittamiseen on monta tapaa ja lukemattomia erilaisia näkemyksiä. Tässä lyhyesti meidän vinkkimme!

 

  1. Älä sisällytä minkäänlaista faktatietoa itsestäsi, twiittiesi mahdollisesta sisällöstä, työpaikastasi tai kiinnostuksenkohteistasi.

 

  1. Käytä kaikki 160 merkkiä emojeihin, äläkä noudata mitään logiikkaa niiden valitsemisessa.

 

  1. Mainosta seurustelukumppanisi ja perheesi ihanuutta työntekijäprofiilissasi.

 

  1. Jos olet kiinnostunut kaikesta ja toivot myös jonakin päivänä tekeväsi jotain näistä aloista leipätyöksesi, kirjoita ne kaikki bioosi, esimerkiksi näin:

Kauneusbloggaaja / Kauneusasiantuntija / Meikkaaja / Stylisti / Valokuvaaja / PR-henkilö / Mediapersoona / Sisustussuunnittelija / Musiikkimanageri / Muotiasiantuntija / Tyylikonsultti

 

  1. Jos twiittaat ainoastaan hauskoja, inspiroivia, motivoivia tai syvällisiä twiittejä, korosta sitä biossasi, sillä jos kerrot sen jo valmiiksi, sen täytyy olla totta.
  2. Jos tässä vaiheessa et ole vielä huomannut sarkasmia yllä olevissa ohjeissa, lue ne uudelleen ja palaa tähän vaiheeseen.

 

Twitter on yksi nerokkaimmista keinoista pitää yhteyttä ja luoda kontakteja sosiaalisessa mediassa. Sen vuoksi Twitter-bion viilaaminen onkin aikaa vievää puuhaa. Jos koet relevanttien twiittien kirjoittamisen hankalaksi, voi myös informatiivisen ja sopivan rennon bion kirjoittaminen olla lievästi sanottuna haastavaa. Bion viilaamisen tärkeyden todistaa se, että esimerkiksi Google-tuloksissa Twitter-bio näkyy kokonaan, joten tämä on tilaisuutesi herättää kiinnostus.

  1. Jos twiittaat työpaikkasi edustajana, mainitse se. Jos twiittaat työasioista, mutta edustat vain omia mielipiteitäsi, mainitse sekin.

 

  1. Mainitse ne asiat, joista twiittaat eniten tai jotka herättävät kiinnostuksesi, esimerkiksi:

 

@hannaino: 19-vuotias opiskelija, jonka harrastuksia ovat opiskelijapolitiikka ja feminismi. Koulutuksena lukio, työnä media, viihteenä Youtube.

 

@hannaino: Valitan elämästäni paljon ja hyvin äänekkäästi, usein ihmiset saavat siitä iloa ja ehkä jopa naurahtavat ääneen.

 

  1. Omien saavutusten mainostaminen ei tule kaikille luonnostaan, mutta se on tärkeää jos se on osa alaasi. Ole rehellinen, mutta älä leveile.

 

  1. Viimeisenä valttikorttina voit käyttää generaattoria, joka luo sinulle valmiiksi bion (http://twitterbiogenerator.com/). Tämä generaattori on kuitenkin sattuman varainen ja yksityishenkilön luoma, joten tämä on todellakin viimeinen vaihtoehto. Tulokset ovat kuitenkin hauskoja ja niitä voi käyttää ohjenuorana omaa bioa luodessa!

 

  1. Jos olet vieläkin hukassa bion kirjoittamisen suhteen tai alat tekstiä lukiessasi kyseenalaistamaan kaikkia twiittejäsi, ota meihin yhteyttä! Prologue Group työskentelee aktiivisesti sosiaalisen median parissa ja konsultointi on meidän erikoisalaamme.

 

Hanna Kivimäki (@hannaino)
20-vuotias somenatiivi, joka työskentelee Prologue Groupilla vastuinaan markkinointi- ja copywriting.

 


Prologue Group ratkaisee yritysten ongelmia laadukkaalla markkinoinnin toteutuksella. Luomme palveluita sekä ratkaisuja ongelmien pohjalta.
Olemmeko markkinointitoimisto, digitoimisto, mediatalo, mainostoimisto vai digitoimisto?
Se jää sinun päätettäväksi.

Yhteystiedot

Y-tunnus: 2736290-9
Vaihde:
020 730 5100
info@prologuegroup.fi

Tilaa uutiskirje!

Seuraa meitä!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Instagram