Orgaaninen mainos, postaus vai sponsoroitu julkaisu?

Loimme blogisarjan, jotta valitseminen näiden väliltä ei tuntuisi enää niin haastavalta ja monimutkaiselta. Tässä osassa kerromme, mitä eri vaihtoehtoja mainoksen luomiseen on.

 

Facebookissa voi mainostaa usein eri keinoin ja se tapahtuu työkalujen kautta. Mahdollisia työkaluja ovat mainosten hallinta, power editor, Facebook-sivut ja mainosten hallinta -sovellus. Mainoksia voi luoda pääsääntöisesti kahdella tavalla: muokkaamalla mainoksen jo olemassa olevasta Facebook-postauksesta tai tekemällä edellä mainittujen kanavien kautta kokonaan uuden julkaisun.

 

Orgaaniset mainokset eli normaalit postaukset Facebook-sivulla ovat tyypillisin mainostustapa. Julkaisu tavoittaa paitsi ihmisiä, jotka ovat tykänneet sivusta, myös heidän Facebook-kavereitaan jakamisen ja tykkäysten kautta. Kun sivulla on huomattava määrä tykkääjiä, orgaaniset mainokset toimivat hyvin: ne tavoittavat ihmisiä, jotka ovat jo entuudestaan kiinnostuneita sivusta. Orgaanisia mainoksia voi tehostaa ostamalla niille lisää näkyvyyttä.

 

Maksulliset Facebook-mainokset ovat monimutkaisempia, mutta oikein tehtynä todella tehokkaita. Sekä maksullisessa että orgaanisessa mainoksessa voi käyttää niin videota, kuvaa kuin tekstiäkin. Maksullisissa mainoksissa on kuitenkin rajoitettu kuvien ja videoiden yhteyteen mahtuvan tekstin pituutta. Mainoksia voi luoda millä tahansa budjetilla ja jo muutamalla eurolla on mahdollisuus tavoittaa tuhansia ihmisiä.

 

Mainokset ovat siis nopeasti valmistuvia ja hyvin ihmisiä saavuttavia julkaisuja, joiden tekeminen onkin varsin yksinkertaista. Facebookissa tehdyllä markkinoinnilla voi tavoittaa Facebookin ja Instagramin käyttäjiä ympäri maailmaa. Maksullista markkinointia luodessa tulee tietää mille kohderyhmälle haluaa markkinoida, millaisella summalla, minä ajankohtana, sekä miten haluaa rajata kohderyhmän kiinnostuksia. Näihin teemoihin menemme syvemmälle seuraavissa osissa.

 

Joensuu_Emilia

 

Emilia Joensuu
Marketing Director
Prologue Group

 

 

Tilaa Prologuen uutiskirje niin saat blogin jatko-osat suoraan sähköpostiisi!

* indicates required