Orgaaninen mainos, postaus vai sponsoroitu julkaisu?

Loin kolmiosaisen blogisarjan, jotta valitseminen näiden väliltä ei tuntuisi enää niin haastavalta ja monimutkaiselta. Ensimmäisessä osassa kerroin mitä eri vaihtoehtoja mainoksen luomiseen on ja vertailin orgaanisia ja maksullisia Facebook-mainoksia. Pääset lukemaan blogikirjoituksen täällä. Tässä osassa pohdimme maksullisia mainoksia ja niissä huomioitavia elementtejä.

 

Facebookissa mainoksilla voi tavoittaa yli 1,2 miljardia käyttäjää päivittäin, joten mainosten luominen siellä on ainakin tavoittavuuden kannalta järkevää. Facebook-mainoksia voit luoda oman Facebook-sivusi kautta tai hankkimalla Business Manager -tilin. Business Manageria käyttämällä saat paljon laajemmat mahdollisuudet parempien mainosten tuottamiseen.

 

“Business Manager on hallintapaneeli, jossa voi turvallisesti jakaa ja hallita mainostilien, sivujen ja muiden resurssien käyttöoikeuksia Facebookissa aiempaa turvallisemmin yhdessä keskitetyssä palvelussa.

Kaikki Business Manageriin lisättävät käyttäjät näkevät yhdessä paikassa sivut ja mainostilit, joiden parissa he työskentelevät – eikä heidän tarvitse jakaa kirjautumistietoja tai olla yhteydessä työtovereihinsa Facebookissa.“ – Facebook

 

Business Managerissa mainokset luodaan vaiheittain, joten niiden tarkentaminen ja toteuttaminen sopivaksi juuri sinun kohderyhmääsi varten helpottuu. Vaiheittain luotavissa mainoksissa on paljon ominaisuuksia, eikä tavallinen kuva tai video ole ainoa mahdollisuus. Näihin muihin vaihtoehtoihin perehdymme tarkemmin sarjan kolmannessa osassa. Tähän olen nostanut muutaman vinkin kuva- ja videomainosten tekoon.

 

1) Kuvat ja videot kiinnittävät käyttäjien huomion Facebookia selatessa. Facebook arvottaa heikkolaatuisia kuvia huonommin, mikä voi johtaa siihen, ettei mainosta näytetä lainkaan tai mainos näkyy suunniteltua vähäisemmälle yleisölle. Valitse siis hyvälaatuisia kuvia, joiden resoluutio on korkea. Voit tarkistaa Facebookiin sopivat kuvakoot täällä

 

2) Suunnitteluvaiheessa on tärkeää miettiä mainoksen sopivuutta kohderyhmän etusivulle. On paljon miellyttävämpää nähdä mainos, joka ei tunnu tuotteen tai palvelun tyrkyttämiseltä. Mieti, miksi mainos herättää huomion. Miksi se on kiinnostava? Mitä toivomuksia se herättää? Saako se asiakkaan ostamaan tuotteen? Mainoksesi voi olla kaukanakin myytävästä tuotteesta. Aina ei ole pakko saada itse tuotetta näkyville mainokseen, vaan oikeita tunteita herättämällä saat asiakkaan muistamaan palvelusi juuri oikealla hetkellä.

 

3) Facebookin käyttämässä tarkastusprosessissa arvioidaan, näytetäänkö mainos harvemmille ihmisille, jos siinä on suuri määrä tekstiä. Facebook hyväksyy maksullisiksi mainoksiksi kuvat, joissa korkeintaan 20% pinta-alasta on tekstiä. Jos kuvassa on enemmän kirjoitusta, Facebook saattaa jättää levittämättä sitä, vaikka laittaisit siihen rahaa. Lisää siis haluamasi kirjoitus leipätekstiin, jos se on olennainen osa mainostasi. Niin Facebookille kuin ihmisillekin tämä on mukavampaa.

 

Näillä vinkeillä pääset jo hyvään alkuun miettiessäsi parempaa mainontaa ja Business Managerin käyttöä. Blogisarjan kolmannessa osassa menemme vielä syvemmälle Business Managerin toimitaan.

 

Prologue Group järjestää Business Manager -koulutuksia toimistollamme Suomen suurimman liikenneympyrän vieressä (os. Karvaamokuja 4) kerran kuukaudessa. Uutiskirjeen tilaamalla saat ensimmäisenä tiedon seuraavasta koulutuksestamme, ja samalla kuulet minun ja muiden osaajiemme oppeja ja mietteitä sosiaalisen median uusimmista sovelluksista ja markkinointivinkeistä.

 

Tilaa Prologuen uutiskirje täältä.

 

Emilia Joensuu

Marketing Director

Prologue Group