Kuinka monta kertaa brändin logo on soittanut sinulle? Kuinka monta kertaa olet antanut luottokorttisi logolle tai puhunut sen kanssa? Totuus on, että yritykset ovat enemmän kuin logonsa ja mainoksensa. Yritys on tehty työntekijöistään, jokaisen kommunikaatiotilanteen taustalla on ihminen ja jokaista mainosta, kuvaa, Facebook-sivua ja Instagram-tiliä luo ja hallitsee henkilö.

 

Vielä 2000-luvun alussa henkilöbrändäystä ei juurikaan käytetty yrityksissä markkinoinnin keinona. Hyvät työntekijät tai alan ammattilaiset jäivät kokonaan hyödyntämättä yrityksen ulkoisessa imagossa. Suosittiin yritysjohtajien esille tuomista ja heidän kasvojensa yhdistämistä yrityksen imagoon, kun taas nykyään kannattavampaa on luoda arvoa työntekijöiden kautta. Ammattitaitoisten työntekijöiden ja heidän erikoisosaamisensa julkituominen hyödyttää yrityksiä ulkoisesti antamalla kuvan siitä, kuka työt tekee ja kuinka luotettava hän on.

 

Tämä kertoo siitä, että työntekijöillä ja heidän persoonallisuudellaan on väliä, jos yritys haluaa saada kaiken irti henkilöbrändäyksestä. Yritys kehittää mielikuvaa itsestään kuluttajien suosimaan suuntaan valitsemalla työntekijöitä ja edustajia, joilla on jo henkilöbrändi tai jotka muuten sopivat yrityksen imagoon.

 

Henkilöbrändin luominen on nykypäivää esimerkiksi monelle urheilijalle, artistille sekä somepersoonalle. Se on lähes välttämätöntä, jos haluaa tavoittaa potentiaalisia työnantajia tai sponsoreita, jotka hyötyvät kyseisen henkilön maineesta tai tarjoavat uusia mahdollisuuksia. Henkilöbrändäys ei kuitenkaan ole pelkkää itsensä markkinoille myymistä tai sillä tienaamista. Se on todella oleellinen osa ulostuloa, ihmisten tavoittamista sekä uskottavuuden luomista. Tuottamalla sisältöä sosiaaliseen mediaan esimerkiksi urheilijat voivat ilmaista itseään ja inhimillisyyttään.

 

Henkilöbrändäys ja sosiaalisen median markkinointi on muuttunut suunnattomasti uusien kanavien, sovellusten ja mainonnan mukana. Nykyään yrityksen tuntevat kuluttajat näkevät suoraan Instagramin avattuaan mitä Adidas tuo markkinoille ensi kuussa, mutta etenkin kuka kyseistä tuotetta kantaa. Henkilöbrändääminen on tuonut uuden aspektin mainontaan ja siitä kuluttaja on eritoten kiinnostunut. Olisiko Underarmour noussut äärettömän nopeasti Niken haastajaksi, jos Stephen Curry, yksi tämän hetken kuumimmista koripallon pelaajista, ei olisi pitänyt heidän kenkiään? Tai entä jos viisinkertainen Super Bowl -voittaja Tom Brady ei olisi esitellyt Underarmourin tuotteita peleissä, mainoksissa ja sosiaalisessa mediassa?

 

Suurin hyöty, jonka yritys voi saavuttaa mainostaessaan tuotetta tai palvelua henkilöbrändäyksellä, on inhimillisyys. Kuluttaja näkee aina brändin, jonka keulakuvana tai mainostajana on henkilö eikä pelkkä yritys. Kun tulevasta tapahtumasta tai uudesta tuotteesta ilmoittaa yritys, on kuluttajan vaikeampi muodostaa luottamus yritykseen. Sen sijaan aito ihminen ilmoittajana tai mainostajana on uskottavampi ja luotettavampi, sillä hän on inhimillinen keulakuva. On myös huomionarvoista, että moni henkilöbrändi tavoittaa sosiaalisessa mediassa paljon enemmän ihmisiä kuin yritykset: muun muassa jääkiekkoilija Jesse Puljujärvi tavoittaa noin 148 tuhatta Instagram-käyttäjää, kun taas vaatemerkki Bille Beino vain noin 22 tuhatta. Tämä kertoo ihmisten kiinnostuksesta henkilöitä ja erityisesti vahvoja henkilöbrändejä kohtaan, ja sen takia yritysten kannattaa hyödyntää henkilöbrändejä mainonnassaan ja asiakkaiden tavoittamisessa.

 

Miska Varjosaari 

Social media

Prologue Group