Slush 2017 – Oliko Slush startup-yrityksen mielestä kaiken hypetyksen ja puheiden arvoinen?

Slush on kansainvälinen vuodesta 2008 järjestetty teknologia- ja kasvuyritystapahtuma, joka järjestetään vuosittain Helsingissä. Viimeisten 4 vuoden ajan Slush on järjestetty Helsingin Messukeskuksessa.

Tämän vuoden Slush oli minulle ensimmäinen ja sinne pääsystä saadaan kiittää Ricohia. Odotin Slushia innostuneena mutta samalla skeptisenä. Olin seurannut aiempien vuosien tapahtumaa uutisten ja sosiaalisen median kautta. Slushin kävijät ovat aina aktiivisia somen käyttäjiä, joten hypeltä on vaikea välttyä. Niin oli myös tänä vuonna kun pelkästään #Slush17 hashtagia on käytetty Instagramissa 6169 kuvan verran. Slushiin lähtiessä suurin kysymys päässäni oli, että onko Slush tämän kaiken hypetyksen ja puheiden arvoinen?

Aloitimme Slushin Ricohin lounastilaisuudessa Holiday Inn hotellissa aivan Messukeskuksen kyljessä. Tilaisuus koostui verkostoitumisesta, maukkaasta lounaasta ja mielenkiintoisista puheenvuoroista niin itse Slushin kuin yhteistyökumppanimme puolelta. Tilaisuuden jälkeen oli hyvä lähteä itse tapahtumaan rennon lämpimissä ja odottavissa tunnelmissa.

Ensimmäinen ja toinen päivä olivat meillä hyvin samankaltaiset. Kiertelimme start – up alueella ja kävimme kuuntelemassa mielenkiintoisia puheita. Mieleenpainuvimpia puheita olivat Founder Stagen puheet mutta pienemmillä lavoilla oli myös mielenkiintoista sisältöä. Mika Häkkisen Performing under Pressure: Tips from F1 Driver oli hauska ja motivoiva. Itselleni mieleen jäi jo ennalta odotettu Miroslava Duman The Manufacturing Revolution: Transforming The Fashion Industry Through Technology. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoisia puheenvuoroja olivat Founder Storyt, joita oli useampia kahden päivän aikana.

Startup alue jäi harmittamaan. Toteutus oltiin tehty hyvin ja alueella oli helppo liikkua. Heti pisteelle kävellessä näki startup:n nimen ja ihmisiä oli esillä, ainakin suurimmassa osassa, kertomassa ideasta. Vaikka alku fiilikset olivat hyvät niin mitä enemmän alueella jutteli ja kierteli sitä nihkeämpi olo jäi.

Harvalla pisteellä oli pitchaamista taitavia henkilöitä. En tarkoita tällä sitä, että ihmisen tarvitsisi ollaan pitchaamisen maailmanmestari mutta jonkin verran taitoja tähän tulisi olla. Jäi fiilis, että startup:t eivät olleet ymmärtäneet sitä, että jokainen pisteelle kävelevä on jollain tasolla kiinnostunut heidän ideasta. Olisiko näitä kyseisiä startup:ja voinut jotenkin kouluttaa kyseiseen tilaisuuteen? Vaikkei kaulassa heiluisi investor nimikyltti niin meistä voi kuitenkin pidemmän päälle olla hyötyä. Joukkoon mahtui kyllä hyviä ideoita ja pitchauksia.

Tapahtuma oltiin rakennettu pienistä yksityiskohdista, jotka näin visuaalisen ihmisen silmää erityisesti miellyttivät. Vaikka paikka olikin iso ja sokkeloinen Slushin mobiilisovellus oli todella kätevä. Mobiiliappiin oltiin asennettu sijainnin paikannus tapahtuma-alueella, joka auttoi todella paljon varsinkin ensimmäisenä päivänä oikeiden lavojen, ruokapaikkojan ja vessojen etsimisessä.

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoiset kaksi päivää, hyviä keskusteluja ja verkostoitumista ripauksella motivoivia puheita.

Päivittelin Instagramin storya päivien ajalta, jos jatkossa kiinnostaa fiilikset livenä niin voit seurata meitä täällä.

Emilia Joensuu
Marketing Director
040 8239843
emilia@prologuegroup.fi